onsdag den 9. december 2009

3-lags princippet for havkajakroere

Vil du klæde dig rigtig på til kajakturen i den kolde tid, bør du følge 3-lags princippet for kajakroere.

Inderste lag: Svedtransporterende lag

Inderst vælger du et let, tætsiddende lag undertøj, som ikke er for tykt, så det nemt kan transportere fugten væk fra kroppen. Man skal undgå bomuld, som binder fugt, og i stedet gå efter uld eller et syntetisk materiale (polyester).

Uld er det materiale, der generelt tilpasser sig kroppens temperatur bedst, og det har desuden den fordel, at det ikke kommer til at lugte af sved på samme måde som syntetiske materialer.

Woolpower er et af de firmaer, der producerer lag 1 beklædning i uld.

Til gengæld kradser de syntetiske materialer ikke, og man kan imødegå svedlugten ved at lufte tøjet godt eller vaske det – beklædning i polyester tørrer nemlig meget hurtigere end uld. Det kan være en meget stor fordel, specielt undersvejs når man er på tur.

Man kan få undertøj i mange forskellige materialer og modeller.

Mellemste lag: Isolerende beklædning


En god varm trøje af enten uld eller fleece afhængig af hvad man er til. Der er fordele og ulemper ved begge. Hvis tøjet er af uld, vil det stadig isolere, selvom det bliver vådt. Til gengæld bliver det tungt og er meget længe om at tørre, og så synes nogle som sagt, at det kradser. Igen skal bomuld undgås som mellemlag!

Tøj i det syntetiske fleece-materiale isolerer ikke optimalt, hvis det bliver vådt. Til gengæld tørrer det hurtigt og vejer ikke meget hverken i tør eller våd tilstand.

Yderste lag: Jakke der er vind- og vandtæt

Det gælder om at undgå at blive våd og kold, og derfor er et oplagt bud på det yderste lag en god rojakke med hætte. Afhængig af ens aktivitetsniveau kan det være meget rart med tøj, der er svedtransporterende med høj åndbarhed og gerne har god ventilation i form af eksempelvis lynlåse under armene.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Læs bloggen på din mobiltelefon

Du kan læse denne blog på din mobiltelefon via dette link:

http://kano-kajak.blogspot.com/?m=1